De kracht van sociale media

Ook jouw zaak heeft er een handvol nodig

Een goed draaiend sociale media verhaal is erg belangrijk. En zeker voor merken! Het draagt bij aan de manier waarop bedrijven omgaan met potentiële klanten. Sociale media zijn een krachtige manier om je doelgroep te bereiken om diverse redenen.

Online vertrouwen en een goede reputatie

Je merk moet vertrouwd worden door de publieke opinie. Consumenten zullen immers enkel en alleen deze merken aankopen, ongeacht de evolutie van de technologie. Een deel van sociale media marketing gaat over het opwekken van dit vertrouwen op een zeer persoonlijke en interactieve manier.

Je kan via sociale platformen direct communiceren met je potentiële doelgroep of klant. Dit draagt bij aan een goede reputatie. Meer dan ooit gaan mensen online op zoek naar een bedrijf alvorens ze iets aankopen. Maatschappelijke betrokkenheid en reviews van je klanten bepalen iemands beslissing om tot een aankoop over te gaan. Één slechte review kan je merk online kraken!

‘Je kan via sociale platformen direct communiceren met je potentiële doelgroep of klant.’

Een goede reputatie en meer traffic

Slechts 15 procent van de mensen op Facebook gebruikt dit medium om te connecteren met vrienden en familie. Als je even nadenkt, zie je meteen de link naar sociale media marketing voor jouw merk en het belang van je online aanwezigheid.

We moeten traditionele marketing loslaten en verhalen online verspreiden. Zorg voor content die weergeeft wie je bedrijf is en waarvoor het staat. Probeer niet te verkopen op sociale media. Een persoon die je verhaal vertrouwt en leuk vindt, zal het delen. Zo krijg je extra traffic naar je pagina of website

Daarenboven zorgen actieve online profielen ervoor dat je hoger scoort in zoekmachines, als Google. Het gaat zelfs zo ver dat bepaalde sociale media platformen, zoals Facebook, hun eigen zoekmachine voorzien. Zorg er dus voor dat je gevonden wordt.

‘We moeten traditionele marketing loslaten en verhalen online verspreiden.’

Meer traffic en minder kosten

Daarenboven zijn sociale media de ideale manier om vertrouwen te wekken op een kosteloze manier. De meeste profielen zijn gratis, het enige wat je nodig hebt is een beetje tijd.  Op deze online platformen kan je ook op een zeer kostenefficiënte manier adverteren. Je betaalt per click, wat betekent dat je betaalt per bereikte of geëngageerde persoon.

Voorts kan je ook kiezen wie je wil bereiken gefilterd op taal, geslacht, leeftijd, locatie en ga zo maar door. Dit betekent dat je je return-on-investment erg kan optimaliseren en verhogen.

Minder kosten en meer sales

 Het aantal online aankopen gebeurt vaak na een zoektocht op sociale media. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Door het posten van bijvoorbeeld slechts 140 tekens op Twitter, kan je duizenden mensen bereiken en engageren die geïnteresseerd zijn in je product.

Bezin eer je begint en kies er de optimale platformen uit voor jouw branche. Beperk je niet tot één platform. Hiermee willen we niet zeggen dat je overal aanwezig moet zijn. Pinterest is bijvoorbeeld goed voor producten, maar niet voor  diensten.

Meer sales en een merkidentiteit

Je moet je verhaal online brengen en tonen wie jouw merk is. Pas dan kan sociale media werken en zal het dit ook doen. Je moet boeiende content creëren. Mensen willen een bericht zien dat een conversatie en interactie teweegbrengt.

Stop met promoties, maar breng sensatie. Wanneer je advertenties plaatst op sociale media zal de massa je post negeren. Zorg ervoor dat je consumenten aantrekt met inhoud over je merk, wie je bent. Brengt dit bericht op een interactieve wijze.

Communiceer met je doelgroep en bouw zo een band op. En dit brengt ons terug bij online vertrouwen.