Wij zijn chef marketeer

Iedereen gaat graag op restaurant
Met vrienden, met familie of met je partner
Om te genieten, om te ontspannen

Iedereen gaat graag op restaurant, en ieder onder ons heeft dit ook wel eens nodig. Op restaurant gaan doe je met vrienden, met familie of met je partner. En je doet dit om te genieten, om te ontspannen. Of natuurlijk omdat je geen zin, tijd of kennis hebt om zelf achter het fornuis te kruipen.

Je restaurantkeuze kan bepaald worden door verschillende factoren. Soms kom je ergens terecht via mond-aan-mond reclame. Het kan ook zijn dat je dankzij voorgaande goede ervaringen ergens keer op keer opnieuw komt. Je leest over zaken online of in een magazine. Sommige onder ons maken een reservatie, anderen niet. Soms is dit immers noodzakelijk, bij andere zaken niet.

Soit, we gaan dus op restaurant.

Hoe verloopt zo’n restaurantbezoek

Jij en je gezelschap komen binnen en nemen plaats aan een gezellig ingedekt tafeltje. Je merkt op of er andere klanten in de zaak zitten, of niet. Je kijkt eens naar het interieur, of ook niet. Voor de rest van de tijd geniet je van elkaar en het eten en ben je in gesprek.

Wanneer je een keuze maakt wat betreft je eten. Loop je de keuken binnen en vertel je de chef van dienst hoe jouw (neem nu) pasta gemaakt moet worden. Je vertelt hem duidelijk dat het water eerst moet koken, hier wat olijfolie in moet en de pasta 6 minuten (en absoluut niet langer) gekookt moet worden. Verder wil je een klontje boter door je spaghetti. En je hamert erop dat hij een ondiep bord gebruikt en geen diep. Als het eten op je bord komt, proef je eens. Hmmm, nee toch niet naar jouw smaak.

‘Je loopt de keuken in en zegt de chef hoe het moet.’

Terug naar de keuken

Je loopt terug naar de keuken en vraagt de chef om een nieuw bord. Dit is niet wat je bedoelde. Te veel boter. Je wilt geen klontje boter door je pasta, maar een beetje olijfolie. Dat zal beter smaken. Even later krijg je je bord, je proeft nog eens. Niet optimaal. De olijfolie komt te veel naar boven. De rest van je gezelschap loopt deze keer mee de keuken in om de chef erop te wijzen dat de pasta te plat is. ‘Ja, maar (laat ons persoon X zeggen) vroeg om 6 minuten’, zegt de chef. Je gezelschap gaat de discussie aan. De chef moet dit toch weten?

Uiteindelijk komt het erop neer dat de chef niet luistert, zijn job niet goed kent en niet snel genoeg heeft gekookt. Het duurt namelijk drie bereidingen lang eer je een lekker gerecht geserveerd kreeg. En moet je die drie bereidingen ook betalen? Schandalig!

Jouw mening beslist voor jezelf of je terug zal gaan naar dit restaurant. Dit geldt voor iedereen aan tafel. Dat is ook ieders volste recht. Jij komt immers naar een restaurant om te genieten en te praten. Smaken verschillen. Het kan goed zijn dat jij een gerecht lekker vindt en je gasten niet. Het kan ook goed zijn dat jij het restaurant gezellig vindt, maar je gasten niet.

Kortom, iedereen heeft waarschijnlijk een andere mening over elk aspect van de ganse restaurantbelevenis. Dit is logisch en correct. Maar zeggen: ‘Die chef kent zijn vak niet, hier komen we niet terug.’, is incorrect. Wel, misschien had het een beter idee geweest om de chef zijn job te laten doen. Hij is de specialist, hij weet hoe het moet. Niet jij, tenzij je een kok bent.

‘Wij zijn de chef van onze marketingkeuken.’

Waar dit op neer komt

Je zegt niet in een restaurant hoe een spaghetti moet gemaakt worden. Of eender welk ander gerecht. Dit geldt ook met marketing. Wij zijn de marketeers, de chefs van onze eigen marketing keuken. Wij koken ons eigen potje en dat van jou als je erom vraagt. Als je bij een marketingbureau terecht komt, is dat waarschijnlijk om een reden. Net zoals je terecht komt in een restaurant.

Wij zijn nu de chefs. En wij bepalen de juiste ingrediënten om voor jouw een succesverhaal te maken. Jij kiest jouw smaak. Zoals je een gerecht kiest van een menukaart. Maar laat ons alsjeblieft onze ingrediënten samenvoegen zoals een chef dit doet. Zo kunnen we voor jou tot een fantastisch gerecht komen, dat past bij je merk.