Social brand building

Een goed draaiend sociale mediaverhaal is erg belangrijk. Een goed verhaal op je sociale media pagina(‘s) zorgt ervoor dat je (potentiële) klanten je zien en leren kennen. Sociale media zijn een krachtige manier om je doelgroep te bereiken om diverse redenen.

Online vertrouwen en een goede reputatie

Je zaak moet gekend zijn bij het publiek. Mensen zullen je zaak, bedrijf of website namelijk alleen onthouden als ze deze aantrekkelijk vinden. Een deel van sociale media marketing gaat over het opwekken van dit gevoel op een zeer persoonlijke en interactieve manier.

Je kan via sociale platformen direct communiceren met je (potentiële) klanten. Dit draagt bij aan een goede reputatie. Meer dan ooit gaan mensen online op zoek naar een bedrijf, product of horeca-aangelegenheid alvorens ze iets ondernemen. Maatschappelijke betrokkenheid en reviews van je klanten bepalen iemands beslissing hierin.

Een goede reputatie en meer traffic

Slechts 15 procent van de mensen met een Facebookprofiel gebruikt dit medium om te connecteren met vrienden en familie. Als je even nadenkt, zie je meteen de link naar sociale media marketing voor jouw zaak en het belang van je online aanwezigheid.

We moeten traditionele marketing los laten en verhalen online verspreiden. Zorg voor content (of posts) die vertalen waarvoor je zaak staat. Een persoon die jouw verhaal vertrouwt en leuk vindt, zal het delen of liken. Zo krijg je extra traffic naar je pagina en website.

Daarenboven zorgen actieve online profielen ervoor dat je hoger scoort in zoekmachines, als Google. Het gaat zelfs zo ver dat bepaalde sociale media platformen, zoals Facebook, hun eigen zoekmachine voorzien. Zorg er dus voor dat je gevonden wordt. Dit kan alleen maar door goede en voldoende online communicatie.

Meer traffic en minder kosten

Daarenboven zijn sociale media de ideale manier om vertrouwen te wekken op een kosteloze manier. De meeste profielen zijn gratis, het enige wat je nodig hebt is tijd of iemand die je profielen voor jou beheert.  Op deze online platformen kan je  op een zeer kostenefficiënte manier adverteren. Je betaalt bijvoorbeeld per click, wat betekent dat je betaalt per bereikte of geëngageerde persoon.

Voorts kan je kiezen wie je wil bereiken, en dit gefilterd op taal, geslacht, leeftijd, locatie en ga zo maar door. Dit betekent dat je je return-on-investment erg kan optimaliseren en verhogen.

Minder kosten en meer verkoop

Het aantal online aankopen of reservaties gebeurt vaak na een zoektocht op sociale media. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Door het posten van één post op Facebook of Instagram, kan je duizenden mensen bereiken en engageren die geïnteresseerd zijn in je zaak.

Bezin eer je begint en kies de optimale platformen uit voor jouw zaak. Beperk je dus niet tot één platform. Hiermee willen we niet zeggen dat je op alle sociale media platformen aanwezig moet zijn. Pinterest is bijvoorbeeld goed voor producten, maar niet voor  diensten.

Meer verkoop en meer bekendheid

Je moet je verhaal online brengen en tonen waarvoor je zaak staat. Pas dan kan sociale media werken en zal het dit ook doen. Je moet boeiende content creëren. Mensen willen een bericht zien dat hen aantrekt en dit zal conversatie en interactie teweeg brengen.

Stop met offline promoties, maar breng je verhaal online en zorg voor sensatie. Zorg ervoor dat je (potentiële) klanten aantrekt met verhalen over jouw zaak, wie jij bent. Breng dit bericht op een interactieve wijze.

Communiceer met je doelgroep en bouw zo een band op. En dit brengt ons terug bij online vertrouwen.

WAT MET MENSEN ZONDER SOCIALE MEDIA?

Uiteraard zijn er ook vele mensen die niet actief zijn op sociale media. Toch zijn ook deze personen zeer interessant voor je zaak. Zij gaan via zoekmachines als Google op zoek naar producten en diensten in hun regio. Het is dus van uitzonderlijk veel belang dat jouw zaak bovenaan de zoekresultaten verschijnt.

Bijvoorbeeld: Stel jij hebt een zaak die wijn verkoopt in Antwerpen. Een persoon in jouw regio Googled ‘wijnwinkel Antwerpen’. Dan sta jij met je zaak liefst op pagina 1 van de zoekresultaten.

Ook hier kunnen wij je van dienst zijn. Wij zijn niet alleen gespecialiseerd in sociale media en marketing, maar kunnen er ook voor zorgen dat er content en posts verschijnen op je Google my Business account. Hoe relevanter en accurater de content die hier verschijnt, hoe gemakkelijker je bedrijf gevonden zal worden.

Meer informatie?

Sociale platformen



Door gebruik te maken van Facebook krijg je toegang tot maar liefst 1 miljard actieve gebruikers. In België alleen al zijn er ongeveer 5 miljoen gebruikers. Deze sociale netwerksite is dus de manier bij uitstek om mensen jou te laten leren kennen. We kunnen vooral 28+-ers vinden op dit kanaal.



Ook dit sociale mediaplatform is momenteel hot voor alle ondernemingen. Bedrijven zien steeds vaker de meerwaarde in van Instagram als social media kanaal. Zeker nu het mogelijk is om te adverteren op dit platform. Daarenboven zegt een foto meer dan duizend woorden, en al zeker als influencers achter jouw zaak staan. Zeker jonge ondernemers vind je hier terug.



Ook LinkedIn kan interessant zijn voor vele ondernemingen. Bijvoorbeeld ook voor horeca ondernemingen die openstaan voor bedrijfsfeesten en evenementen. Het is interessant om dit platform te gebruiken voor B2B aangelegenheden. Verder is het een gratis vacatureplatform en kan je op LinkedIn je netwerk uitbreiden.



België telt miljoenen Pinterest-gebruikers en dit getal neemt elk jaar toe. De meeste gebruikers zijn tussen de 20-39 jaar. Ook dit medium is zeker het overwegen waard voor je zaak en al zeker als je een aantrekkelijk product verkoopt.



Door je TripAdvisor-account en andere reviewaccounts als Yelp, goed te onderhouden en op te volgen, heb je vele voordelen. Je bereikt miljoenen personen. Elke maand maken miljoenen reizigers gebruik van dit platform om hun reis te plannen en te boeken. Dit kanaal is dus vooral interessant voor horeca-ondernemers.

Voorts maak je je zaak via deze platformen bekend bij het grote publiek, ook in het buitenland. Het is hierbij belangrijk dat je gepast antwoord biedt op reviews van personen. Ook hierbij helpen wij je graag.

Meer informatie?